Describing and measuring leadership within school teams by applying a social network perspective
a b s t r
a c t
Despite the growing number of studies that acknowledge a
crucial role of distributed leadership within schools, limited knowledge exists
on how to describe and measure this multi-faceted concept. In a social network
study with 130 respondents, from 14 Dutch school teams carrying out
collaborative innovation, we theoretically de[1]scribe three core aspects of the social
interaction process of distributed leadership: collective, dynamic, or
relational. Furthermore, we empirically explore how to measure all these three
aspects of distributed leadership from a social network perspective, whereas
most research focuses on either collective or dynamic. Our findings indicate
that three network measures (density, reciprocity, indegree centralization)
form a coherent combination to measure distributed leadership in school teams
in terms of collective, relational, and dynamic, respectively. Furthermore,
based on the combination of measures we found differences in distributed
leadership between school teams. Thus, adding the relational aspect in addition
to the collective and dynamic aspects seems to be informative to measure
distributed leadership. Our study motivates to take a social network
perspective, instead of the mostly used aggregation approaches, to measure
distributed leadership in school teams.
แม้จะมีจํานวนการศึกษาที่เพิ่มขึ้นซึ่งยอมรับบทบาทสําคัญของความเป็นผู้นําแบบกระจายภายในโรงเรียน
แต่ความรู้ที่จํากัด มีอยู่เกี่ยวกับวิธีการอธิบายและวัดแนวคิดหลายแง่มุมนี้
ในการศึกษาเครือข่ายสังคมออนไลน์กับผู้ตอบแบบสอบถาม 130 คนจากทีมโรงเรียนดัตช์
14 ทีมที่ดําเนินการนวัตกรรมการทํางานร่วมกันเราในทางทฤษฎี
de อาลักษณ์สามด้านหลักของกระบวนการปฏิสัมพันธ์ทางสังคมของความเป็นผู้นําแบบกระจาย:
ส่วนรวมพลวัตหรือความสัมพันธ์
นอกจากนี้เรายังสํารวจวิธีการวัดความเป็นผู้นําแบบกระจายทั้งสามด้านจากมุมมองเครือข่ายสังคมออนไลน์ในขณะที่การวิจัยส่วนใหญ่มุ่งเน้นไปที่ส่วนรวมหรือแบบไดนามิก
ผลการวิจัยของเราชี้ให้เห็นว่ามาตรการเครือข่ายสามประการ
(ความหนาแน่นการตอบแทนการรวมศูนย์ที่ไม่ชัดเจน)
เป็นการผสมผสานที่สอดคล้องกันเพื่อวัดความเป็นผู้นําแบบกระจายในทีมโรงเรียนในแง่ของส่วนรวมความสัมพันธ์และพลวัตตามลําดับ
นอกจากนี้จากการรวมกันของมาตรการที่เราพบความแตกต่างในการเป็นผู้นําแบบกระจายในทีมโรงเรียน
W.A. de Jong, J. Brouwer, D. Lockhorst, R.A.M. de Kleijn, J.W.F. van Tartwijk, M. Noordegraaf, Describing and measuring leadership within school teams by applying a social network perspective, International Journal of Educational Research Open, Volume 3, 2022,
ความคิดเห็น
แสดงความคิดเห็น